Wyszukiwarka opon Dealer Finder

Odpowiednie ciśnienie

Przy odpowiedniej ilości ciśnienia Twoje opony będą się sprawować lepiej, będą dłużej sprawne i zaoszczędzisz na paliwie. Odpowiednie ciśnienie w oponie może się różnić dla kół przednich i tylnych nawet w wypadku wyposażenia fabrycznego lub tego samego rozmiaru opony i jest określone przez producenta samochodu. Sprawdź u dilera Toyo czy opony w twoim samochodzie mają taki sam rozmiar jak wyposażenie fabryczne.


Gdzie znaleźć informacje o odpowiednim ciśnieniu w wypadku wyposażenia fabrycznego?
 
Nalepkę z informacją o zalecanym poziomie ciśnienia w oponie znajdziesz na obrzeżu drzwi, w schowku lub w okolicy wlewu paliwa. Jeżeli w Twoim pojeździe nie ma takiej naklejki, sprawdź w instrukcji samochodu lub skontaktuj się z producentem pojazdu, producentem albo lokalnym dilerem opon. Na nalepce znajdziesz informacje dotyczące maksymalnego obciążenia samochodu, ciśnienia w zimnej oponie i rozmiaru opony zalecanego przez producenta samochodu.
 

 

Używanie miernika ciśnienia (manometru)
 
Nie da się stwierdzić "na oko" czy ciśnienie w oponach jest odpowiednie. Zawsze używaj miernika ciśnienia, aby określić jego stan w Twojej oponie.

 

 

Kiedy sprawdzać ciśnienie w oponie?
 
Sprawdzaj ciśnienie w oponach (także w zapasowej) przynajmniej raz w miesiącu i przed każdą długą podróżą. Opony muszą być sprawdzane, kiedy jeszcze są zimne (zanim przejedziesz 1,5 km). Jeżeli musisz przejechać ponad 1,5 kilometra, aby napompować oponę, zmierz przed wyjazdem ciśnienie w każdej z opon, a kiedy dojedziesz na stację serwisową, zmierz ciśnienie w oponach ponowie. Jeśli ciśnienie się zwiększyło, dostosuj ilość pompowanego powietrza do różnicy między pomiarami. Na przykład: jeśli ciśnienie w zimnej oponie powinno wynosić 350 kPa (3,5 bar), ciśnienie w oponie zimnej wynosiło 280kPa (2,8 bar), a teraz wynosi 330 kPa (3,3 bar), to powinieneś napompować opony do 400 kPa (4 bar) i ponownie zmierzyć ciśnienie, kiedy będą zimne.

 

Jak opony tracą ciśnienie?
 
Ciśnienie w oponie zmniejsza się w sposób naturalny. Zmiany w temperaturze na zewnątrz mogą wpływać na ilość utraconego powietrza. W upalne dni więcej powietrza przenika przez oponę. Przeciętnie opona traci od pół do kilograma powietrza w ciągu miesiąca, w gorące miesiące wartość ta może być jeszcze większa. Pamiętaj, że zbyt małe ciśnienie w oponie jest główną przyczyną jej uszkodzeń, dlatego warto je sprawdzać regularnie.

 

 

Inne wskazówki
 
Nigdy nie zmniejszaj ciśnienia w oponie, kiedy te są gorące, to normalne, że ciśnienie wzrasta w trakcie jazdy.
 
Upewnij się, że zawory chroni kapturek z gumowym uszczelnieniem, który zabezpiecza je przed brudem i wilgocią. Za każdym razem, kiedy zmieniasz oponę poproś też o wymianę wentyla.
 
Niedobór ciśnienia lub przeciążenie opony skutkuje nadmierną produkcją ciepła, a to może powodować uszkodzenie opony i w konsekwencji zniszczenie samochodu i/lub poważne uszkodzenie zdrowia a w niektórych wypadkach śmierć.