Szukaj
Wyszukiwarka opon Dealer Finder

Rozporządzenie UE w sprawie oznakowania opon

Etykietowanie opon w UE

Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady UE 1222/2009 wszystkie opony wyprodukowane po czerwcu 2012 r. i sprzedawane w UE od listopada 2012 r. muszą być opatrzone w punkcie sprzedaży naklejką lub etykietą. Etykieta ta zawiera informacje na temat trzech ważnych kryteriów, które stanowią podstawę do oceny osiągów opony: przyczepność na mokrej nawierzchni, efektywność paliwowa i hałas zewnętrzny. Zakres stosowania nowego rozporządzenia obejmuje opony do samochodów osobowych, lekkich pojazdów dostawczych i ciężkich ciężarówek.

 

 

EU 1222/2009

 

Przyczepność na mokro

Najważniejszym zadaniem opony jest zapewnienie bezpieczeństwa - w każdych warunkach. Przyczepność na mokrej nawierzchni jest jedną z najważniejszych cech użytkowych. Jednak wyższa przyczepność i niższy opór toczenia to często sprzeczne cele, które zazwyczaj wymagają kompromisu w zakresie osiągów. Dzięki nowemu wymogowi etykietowania, klienci mogą zobaczyć i wybrać preferowane osiągi dla siebie. Na etykiecie znajduje się seria 7 klas, gdzie opony oznaczone literą "A" oferują najwyższą przyczepność na mokrej nawierzchni, a te oznaczone literą "G" najniższą.

Klasa D nie jest stosowana w samochodach osobowych. Każda opona, która nie spełnia norm dla klasy C, jest klasyfikowana jako klasa E. Nie ma również klasy G dla przyczepności na mokrej nawierzchni, więc najniższą klasą jest F. W sytuacjach awaryjnych kilka metrów może mieć ogromne znaczenie. Dla samochodu osobowego, który zatrzymuje się awaryjnie z prędkości 80 km/h, komplet opon klasy A zatrzyma się do 18 metrów szybciej niż komplet opon klasy F. **

**Przy pomiarze zgodnie z metodami badań określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 1222/2009. Droga hamowania może się różnić w zależności od warunków jazdy i innych czynników wpływających na jej długość.

Przedstawione wartości etykietowania mają jedynie charakter poglądowy. Wartości dla konkretnej linii/rozmiaru opon mogą się różnić.

 

Efektywność paliwowa

Jedną z sił, które wpływają na efektywność paliwową pojazdu silnikowego, jest opór toczenia opon. Jeśli wybierzesz opony o wysokiej efektywności paliwowej, możesz przejechać więcej kilometrów i emitować mniej CO2. Zjawisko to występuje, ponieważ opona odkształca się podczas obracania, co prowadzi do utraty energii w postaci ciepła. Im większe odkształcenie, tym większy opór toczenia opony i tym więcej paliwa potrzeba do poruszania się pojazdu. Innymi słowy, niższy opór toczenia oznacza niższe zużycie paliwa, a tym samym niższą emisję spalin, w tym CO2.

Etykieta przedstawia różne poziomy oporu toczenia, gdzie A oznacza najbardziej efektywny, a G najgorszy w danej klasie. Czarna strzałka (w tym przypadku B) obok oznaczenia wskazuje poziom wydajności produktu. Klasyfikacja D nie jest stosowana w przypadku samochodów osobowych. Każda opona, która nie spełnia standardów dla klasy C, jest klasyfikowana jako klasa E.

Różnica między klasą A a G może oznaczać zmniejszenie zużycia paliwa nawet o 7,5%. Mówiąc realnie, wybierając opony klasy A zamiast opon klasy G, możesz zaoszczędzić ponad 6 litrów paliwa na 1000 kilometrów.**

**Przy pomiarze zgodnie z metodami badań określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 1222/2009. Droga hamowania może się różnić w zależności od warunków jazdy i innych czynników wpływających na jej długość.

Podane wartości etykietowania mają jedynie charakter poglądowy. Wartości dla konkretnej linii/rozmiaru opon mogą się różnić.

 

Hałas zewnętrzny

Klasyfikacja UE mierzy zewnętrzny hałas emitowany przez oponę w decybelach. Ponieważ wiele osób nie zna wartości w decybelach, wyświetlana jest również klasa hałasu. W ten sposób opona jest kategoryzowana w odniesieniu do nadchodzących europejskich limitów hałasu emitowanego przez opony. Wartości hałasu zewnętrznego są podzielone na 3 kategorie i są mierzone w decybelach (dB) w porównaniu do nowych europejskich wartości hałasu zewnętrznego dla opon.

1 czarna fala dźwiękowa = 3dB mniej niż przyszła bardziej rygorystyczna europejska wartość graniczna
2 czarne fale dźwiękowe = już są zgodne z przyszłą europejską wartością graniczną
3 czarne fale dźwiękowe = są zgodne z aktualną europejską wartością graniczną

Podane wartości etykietowania mają jedynie charakter poglądowy. Wartości dla konkretnej linii/rozmiaru opon mogą się różnić.

 

Rozporządzenie UE 1222/2009 zostało zmienione i od 1 maja 2021 r. zostanie zastąpione rozporządzeniem UE 2020/740. Od tego dnia będą obowiązywać nowe wymagania.

EU 2020/740

Główne punkty dostosowanego rozporządzenia UE 2020/740:

1. Zmiany w projekcie etykiety
  (Kod QR, piktogram uchwytu do lodu itp.)
2. Zmiany w klasie ratingowej
     (efektywność paliwowa, przyczepność na mokrej nawierzchni, hałas zewnętrzny)
3. Etykiety są również obowiązkowe dla opon kategorii C3 (opony do samochodów ciężarowych i autobusów)
4. Autoryzowane informacje o produktach zostaną przesłane do bazy danych produktów
5. Etykiety będą również obowiązkowe dla kategorii opon bieżnikowanych
6. Informacje o przebiegu i zużyciu opon zostaną dodane do etykiet

Efektywność paliwowa

Zaktualizowana klasa efektywności paliwowej z "A" jako najbardziej efektywna i "E" jako najgorsza

 

Przyczepność na mokro

Zaktualizowano klasę przyczepności na mokrej nawierzchni z "A" jako najbardziej wydajnej i "E" jako najgorszej

 

Hałas zewnętrzny

Klasyfikacja ABC zastępuje fale dźwiękowe

 

Przyczepność śniegowa

Opona, która spełnia minimalne wartości indeksu przyczepności na śniegu określone w regulaminie nr 117 EKG ONZ, jest klasyfikowana jako opona przeznaczona do stosowania w trudnych warunkach śniegowych.

 

Przyczepność lodu

Jeżeli opona spełnia odpowiednie minimalne wartości współczynnika przyczepności na lodzie, musi być odpowiednio oznakowana.

Opony z przyczepnością na lodzie zostały zaprojektowane specjalnie z myślą o nawierzchniach pokrytych lodem i ubitym śniegiem i powinny być stosowane wyłącznie w bardzo trudnych warunkach klimatycznych (np. przy niskich temperaturach). Stosowanie opon z przyczepnością na lodzie w mniej surowych warunkach klimatycznych (np. na mokrej nawierzchni lub w cieplejszych temperaturach) może skutkować nieoptymalnymi osiągami, w szczególności w zakresie przyczepności na mokrej nawierzchni, prowadzenia i zużycia.

 

Należy pamiętać, że rzeczywiste oszczędności paliwa i bezpieczeństwo na drodze zależą w dużej mierze od zachowania kierowców, a w szczególności od następujących czynników: — jazda ekologiczna może znacznie zmniejszyć zużycie paliwa; — należy regularnie sprawdzać ciśnienie w oponach, aby zoptymalizować zużycie paliwa i przyczepność na mokrej nawierzchni; — należy zawsze przestrzegać drogi hamowania.