Rady dla kierowców
Co zrobić, jeśli utknąłeś
Jeżeli utknąłeś na lodzie, śniegu, błocie lub na mokrej trawie, rozkołysz delikatnie samochód w przód i w tył zmieniając wielokrotnie bieg - jeżeli używasz automatycznej skrzyni biegów przechodź z D (jazdy do przodu) na R, jeśli manualnej z drugiego biegu na wsteczny. Staraj się przy tym jak najmniej buksować oponami, siła spowodowana szybkim obracaniem się opony może spowodować jej wybuch i dosłownie rozedrzeć ją strzępy. W niektórych pojazdach może to się stać w zaledwie pięć sekund.
Używanie zapasowego koła
Wiele nowych pojazdów jest wyposażonych w czasowe koło zapasowe. Zwykle tego rodzaju koła są mniejsze niż normalne koła w samochodzie. To ważne, żeby pamiętać, że koła zapasowe mają więcej ograniczeń niż typowa opona. Dotyczy to szczególnie szybkości jazdy i dystansu, który można na niej przejechać. Niektóre opony zapasowe wymagają użycia specjalnej butli do pompowania opony.
Powinieneś zapoznać się z informacjami w instrukcji obsługi i na boku opony. Pamiętaj także, aby regularnie sprawdzać ciśnienie w oponie zapasowej.
Akwaplanacja (hydroplaning)
Trzy główne czynniki przyczyniają się do utraty przyczepności na mokrej drodze.
Szybkość jazdy - wraz z wzrostem prędkości, znacząco zmniejsza się przyczepność na mokrej nawierzchni.
Głębokość wody - jeżeli woda jest głęboka pojazd łatwiej traci przyczepność, choć należy pamiętać, że nawet cienka warstwa wody może powodować utratę przyczepności także w czasie jazdy z niską prędkością.
Głębokość bieżnika - wraz ze zużywaniem się opony, jej odporność na akwaplanację się zmniejsza.
Ponieważ akwaplanacja może skutkować całkowitą utratą przyczepności i kontroli nad pojazdem, należy zawsze dostosowywać prędkość do warunków na drodze.
Jazda po lodzie i śniegu
Opony całoroczne są zaprojektowane tak, aby dostarczyć lepszą przyczepność na śniegu niż opony letnie. Jeśli na boku Twojej opony widnieją litery "M+S", Twoje opony mogą być całoroczne. Litery te oznaczają "Mud and Snow" (błoto i śnieg), jednak z powodu różnicy w regulacjach dotyczących oznaczania opon między Stanami Zjednoczonymi a Europą, zawsze skonsultuj się z dealerem opon i zapytaj czy całoroczne opony, które wybrałeś są odpowiednie dla Twojego pojazdu. Nie powinieneś polegać na samym oznaczeniu "M+S".
Nawet najlepsze opony całoroczne nie zapewnią odpowiedniej przyczepności, jeśli jedziesz zbyt szybko na śniegu lub lodzie. Pamiętaj, że zimą powinieneś zachować 12-krotnie większy dystans hamowania niż latem. Zdecydowanie polecamy stosowanie opon zimowych, jeżeli temperatura spada poniżej 70C. Opony zimowe znacząco poprawiają przyczepność i skuteczność hamowania w stosunku do opon całorocznych. W niektórych krajach jazda na oponach zimowych jest obowiązkowa. Jednakże nawet, jeśli ta zamiana jest dobrowolna, przyczyni się ona znacząco do poprawy Twojego bezpieczeństwa w temperaturze poniżej 70C. W takiej temperaturze opony zimowej gwarantują lepszą przyczepność na suchych i mokrych drogach, a także na śniegu i lodzie.
Bezpieczna jazda w zimie
Zmień opony na zimowe.
Zmniejsz prędkość. Nawet na dobrej drodze warunki jazdy mogą szybko ulec pogorszeniu.
Zwiększ dystans hamowania przynajmniej 12-krotnie w stosunku do suchej drogi - możesz nie zawsze potrzebować aż tyle, ale, jeśli kiedyś okaże się, że jednak potrzebujesz, będziesz szczęśliwy, że nie ryzykowałeś.
Sprawdzaj stan swoich opon. Zużyte opony to gorsza przyczepność.